Kalau ALLAH itu Maha Baik, Mengapa Buat Neraka?

Renungan untuk kita bersama

Ini kisah benar..kisah seorang gadis Melayu, beragama Islam, tapi cetek pengetahuan tentang agama. Ceritanya begini, di sebuah negeri yang melaksanakan dasar ‘Membangun Bersama Islam’, kerap kali pihak berkuasa tempatan menjalankan pemeriksaan mengejut di premis-premis perniagaan dan kompleks beli-belah, untuk memastikan para pekerja di premis berkenaan menutup aurat.

Aku tak pasti berapa jumlah denda yang dikenakan sekiranya didapati melakukan kesalahan, tapi selalunya mereka akan diberi amaran bagi kesalahan pertama, dan didenda jika didapati masih enggan mematuhi garis panduan yang ditetapkan. Lazimnya dalam setiap operasi sebegini, seorang ustaz ditugaskan bersama dengan para pegawai pihak berkuasa tempatan. Tugasnya adalah untuk menyampaikan nasihat secara berhemah, kerana hukuman dan denda semata-mata tidak mampu memberi kesan yang mendalam.

Dalam satu insiden, ketika operasi yang dijalankan sekitar 2005, seorang gadis yang bekerja di salah satu lot premis perniagaan di Pasaraya Billion telah didapati melakukan kesalahan tidak menutup aurat. Maka dia pun kena denda la…setelah surat saman dihulurkan oleh pegawai PBT, ustaz ni pun bagi la nasihat, “..lepas ni diharap saudari insaf dan dapat mematuhi peraturan..peratura n ni bukan semata-mata peraturan
majlis perbandaran, tapi menutup aurat ni termasuk perintah Allah. Ringkasnya, kalau taat segala perintahNya, pasti Dia akan membalas dengan nikmat di syurga..kalau derhaka tak nak patuhi perintahNya, takut nanti tak sempat bertaubat, bakal mendapat azab di neraka Allah. Tuhan Maha Penyayang, Dia sendiri tak mahu kita campakkan diri ke dalam neraka…”

Gadis tersebut yang dari awal mendiamkan diri,tiba-tiba membentak “Kalau Tuhan tu betul-betul baik, kenapa buat neraka? Kenapa tak boleh sediakan syurga je? Macam tu ke Tuhan Maha Penyayang?” Mungkin dari tadi dia dah panas telinga, tak tahan dengar
nasihat ustaz tu..dah la hati panas kena denda sebab dia tak pakai tudung..

Ustaz tu terkedu sekejap. Bahaya budak ni. Kalau dibiarkan boleh rosak akidah dia. Setelah habis gadis tu membebel, ustaz tu pun jawab:”Dik, kalau Tuhan tak buat neraka, saya tak jadi ustaz. Berapa sen sangat gaji saya sekarang. Baik saya jadi tokey judi, atau bapa ayam.. hidup senang, lepas mati pun tak risau sebab gerenti
masuk syurga… Mungkin awak ni pun saya boleh culik dan jual jadi pelacur. Kalau awak nak lari, saya bunuh je. Takpe, sebab neraka tak ada. Nanti kita berdua jumpa lagi kat syurga..Kan Tuhan tu baik?”

Gadis tu terkejut. Tergamak seorang ustaz cakap macam tu? Sedang dia terpinga-pinga dengan muka confused, ustaz tu pun jelaskan: “perkara macam tadi akan berlaku kalau Tuhan hanya sediakan syurga. Orang baik,orang jahat, semua masuk syurga..maka apa guna jadi orang baik? Jadi orang jahat lebih seronok. Manusia tak perlu lagi diuji sebab semua orang akan ‘lulus’ percuma. Pembunuh akan jumpa orang yang dibunuh dalam syurga..perogol akan bertemu lagi dengan mangsa rogol di syurga..lepas tu boleh rogol lagi kalau dia nak..takde siapa yang terima hukuman. Sebab Tuhan itu ‘baik’. Adakah Tuhan macam ni yang kita nak? Awak rasa, adil ke?”; tanya ustaz.

“Ah…mana adil macam tu. Orang jahat takkan la terlepas camtu je..” rungut si gadis.

Ustaz tersenyum dan menyoal lagi: “Bila tuhan tak adil, boleh ke dianggap baik?”

Gadis tu terdiam.

Ustaz mengakhiri kata-katanya:”Adik, saya bagi nasihat ni kerana kasih sesama umat Islam. Allah itu Maha Penyayang, tapi Dia juga Maha Adil. Sebab tu neraka perlu wujud. Untuk menghukum hamba-hambaNya yang derhaka, yang menzalimi diri sendiri dan juga orang lain. Saya rasa awak dah faham sekarang. Kita sedang diuji kat atas dunia ni. Jasad kita bahkan segala-galanya milik Allah, maka bukan HAK kita untuk berpakaian sesuka hati kita. Ingatlah; semuanya dipinjamkan olehNya, sebagai amanah dan ujian..semoga kita dapat bersabar dalam mentaati segala perintahNya, untuk kebaikan diri kita jugak.

walllahuaklam ...assalamualaikum..

-hapy besday my beloved 2nd sis-

lupa lak nk pos ,,
maklumla x de laptop skrg ,,,
tanggal 22.1.2010,,,genap la akk ku umonye 24 tahun, dh tua k,na upanya ..huhuhu..

pepun ak dah coll die tuk wish befday die ...

ak harap kakak ku pnjang umo dh dimurahkan rezeki ,,,
dapat keje yg elok2, n cepat kawen ,,,wakaka.


click for more

----man jadda wa jada------


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

~mee tarik..........(@_@)

sedihnya,,,,,,,pembuat mee tarik dh x de,

,die dh meninggalkan UKM,,

x sempat ak nk makan tuk kali ke 2,,,,

lpas ni klu nk makan kena p CHINA la ,,,

waaaaaaa,,nk mee tarikkk

Bahasa jiwa bangsa

...............(,")...................(@_@)..................

Tijah budak kampung, tapi bekerja di Kuala Lumpur. Biasalah bila sudah
duduk "town", mula lupa asal usul. Pakaian seksi maut, bercinta pula dgn
lelaki mat saleh. Ke hulu ke hilir menayang boyfriendnya yg bermata
biru.Punyalah eksyen si Tijah, hinggalah suatu hari dia ternampak lelaki
Inggeris tadi dgn wanita lain yg lebih cantik dan bergaya daripadanya.
Tijah menangis tiga hari tiga malam. Pada malam ke empat, Tijah mengambil
sehelai kertas dan menulis surat untuk memutuskan perhubungannya dgn lelaki
mat saleh tadi yg baru sebulan dikenalinya. Begini bunyi surat yg ditulis
oleh Tijah binti Kulup Kecil, yg berjaya "dicuri" ....




Mike... ..


I WANT TO CUT CONNECTION US.


I have think about this very cook-cook. I know I clap one hand only.
Correctly, I have seen you and she walk-walk together at town with eyes
myself. You grab hand she. You always ask for apology back-back. I don't
trust you again! You are really crocodile land.


My friend speak you play wood three. First-first I think my friend lie me.
But now I know you correct-correct play wood three. So, I break connection
to pull my body from this love triangle. I know this result I pick is very
correct, because you love she very high from me.So, I cut this connection
to go far from here. I don't want you to play-play with my liver.I have
been crying until no more eye water thinking about you. I don't want banana
to fruit two times.
Safe walk.. Tijah

Enjoy,,,,,huhuhuhu

Epy New Year

apa azam anda...huhuhu..

ak pun de azam gk ,,,azam nk kurangkn chtg n nk buat keje sungguh2,,,nk result yg gempak taun ni ,,,ak kn dh taun akhir ,,,

korg sume doakan ak berjaya ek ,,didunia n akhirat..


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini