jd kn pose kali ni yg terbaik


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

maafkan dosa ku yg lalu

2:41 PM Posted by syafiqah 0 comments
dikesempatan yg ada dan di bulan yg mulia ini ak nk mintk maaf dengn sume kwn2,,,kut2 de yg

terasa hati ngn ak ,,x pun ak ter ngumpat pd kalian , terkasar bahasa, terketuk kepala n ter...........

yg lain2 lg...ak mintk maaf sgt2....halalkan segala mkn minum ku ........

hurayyyy berjaya jugk tamatkan LADM

1:44 PM Posted by syafiqah 0 comments
alhamdulillah ku panjatkn ke hadrat ilahi kerana berjaya juga kami semua menjalankan latihan amali muslim selama seminggu di felda tersang....terima kasih kepada semua kwn2 yg menolong ak ketika pembahagian hadiah dijalankan... tanpa kalian sume majlis x akan ok,,,btul x..

.ustaz maaf kn daku kerana mlm 2 pembahagian hadiah sedikit kelam kabut ,kalut betul ..maklumla 1st time,,huhu


tp yg paling best n mengharukan ialah mak angkat cmi (org asli,kuala koyan ) telah diberikan hidayah oleh ALLAH untuk memeluk Islam ...semoga lepas pd ni ,,ramai la org asli kuala koyan yg masuk Islam ..amin..

Amanah jgn dipermainkan,,ttp tunaikan


ye x ni,,cm buat2 je

tekun skali mereka membalut ,,yeke

ni blut hmper ke pe ni ..huhu

syukur dpt kwn2 cmni

linda, k.beah, ila n shuhada yg rajin



begitu besar amanah yang diberikan kepada ku sebgai ketua sekteriat cenderamata. jika kite mnyebut tugas sebgai cndrama seronok n seng tetapi jka kite sendri yg memegang tugas tersebut kite dapat rasakan tugas ini adalah amat berat, tetapi keje ini akan menjadi ringan jika ramai yg bekerjasama .......apa yg penting .....kerjasama............

tetapi telah diringankan oleh Allah kerana telah menganugerahkan kwn2 yang ringn tulnag membantu ak n AJK. bersyukur kepada Allah kerana memberikan ak n kwn2 ku tenaga untuk menyiapkan keje2 membalut hamper n hadiah untuk para pemain n peserta LAD.

setelah pelbagai cabaran dan dugaan yg ak terima akhirnya sume keje2 ku dh selsai...


alhamdulillah mlm td sume hamper sudh berbalut, barg2 lain juga telah siap dibeli dan sekarang hanya menunggu ketibaan panent kerana lmbt buat tempahan.slah ak n ajk ku jugk ..huhu, yg penting siap,,kn2 ..betul x kwn2..

terima kasih kepada dr.bad sebagai penyelaras, MT yg memberi kepercayaan kepada ku, kwn2 yg banyak menolong, linda juru runding ak, cmi tolak troli n KP yg bagus , abg nik sebagai pilot ketika kami beli brg,,huhu...gee yg ke hulu ke hilir membntu ak mencari barang UKMn lain2. nadia yg diberikan amanah kepadanya untuk menempah panent , sya TKP yg cakna yg tolong ak sama2 p tempah plaque kt samsport kajangn ajk ku k.zety n k,dayg. milah n mail n k.eja sebagai pembeli barang hamper yg x cukup nisa yg bg duit kt ak. kwan2 yg tolong balut hamper......asmah, nana, shasha,huda, k.ros, yam, humaira', shuhada, k.beah. ila, mubarak. k.matul , syifak, jamilah,ayu, kema , ina dan ramai lg ...maaf la ni je yg ak ingt,,huhu..dan kwn2 ku yg menolong secara langsung @ x langsung......tp pe pun syukran semua ..

dan ak mintak maaf sekiranya ak bg servis yg x memuaskn hati kt korg sume. mklumla pengalaman prtama,,,

semoga apa yg kita semua rancg ni berjaya ngn jayanya....amin.

RAMADHAN kedatangana mu ku nantikan

9:36 AM Posted by syafiqah 0 comments

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



harapan ku supaya Ramadhan yg akan tiba ini dpt demanfaat kn sepenuhnye..jika panjang Umo.:)

Ada x org yg baik hati nk bg sponsor kt program dakwah..:(


kami budk dakwah tahun 3 FPI,UKM akan mengadakan latihan amali dakwah muslim d Felda Tersang ,Raub Pahang, selama 17-21 sape2 yg rase de duit lebih n nk buat amal ,,boleh la derma kt kami untuk menjayakan n melicinkan program ini,,,,boleh la berhubung ngn sy melalui email ini ,,,,acik_syafiqah@yahoo.com......sumbangan anda kami amat harapkan ...syukran..:),,hanya ALLAh yg dapat membayar ganjaran kepada anda.;)..klu rase ragu2 boleh berhubung dengan ustaz kami ....Dr. Bad @ Kp kami Hasimi..

ruginya bg siapa yang x ikut p KPA


barisan muslimat n fesi n urusetia
barisan muslimin n kakitangan
kenangan indah ini x dapat dilupakan

mkanan yg lazat
selama 3 hari KPA diadakan bertempat di Pusat Pemantapan Akidah JAKIM Jelebu N9.. dari 7-9.8.09. banyk ilmu dan pengalaman yanag berharga yang dpt ak perolehi dicne. dan x dapt doperolehi di tempat lain seperti di bilik kuliah. penceramah jemputan juga adalah hebat2 dan mempunyai banyk ilmu yang berkaitan denagn akidah dan isu semasa. ustaz Ann wan seng juga salah seorang daripada penceramah jempuatan KPA. banyk input tentang menularnye gejalan kristianisasi di negara kita ini dikongsikan ..dan juga diceritakan tntg al-arqam dan banyk lg .....

yang paling menarik lagi ialah pada hari ke tiga....kami disediadakan oleh pihak PPA satu acara yang best ,,x lain x bukan ialah jungle tkacking "kembara". kami wajib melalui bukit bukau , sungai, hutan , jalan raya n semuanya demi untuk mendapatkan cek point dan sampai ke penghujung ,,,,, pegh,,,best ,,,x dpt digambarkn,,,huhu

siapa yang berminat nk join ......


siapa yang bermint nk join KEM PEMANTAPAN AKIDAH kt Jelebu negeri 9.dari hari jumaat hingga ahad. surat pelepasan disediakan...huhu..sape yg berminat cepat bg name kt PMFPI.... best...jom la kwn2...promote2..:)...ikhlas krana Allah ..

Allah telah berjanji


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Pedihnye satu pemergian orang tercinta walau sedetik

12:34 PM Posted by syafiqah 0 comments






Pemergian orang tersayang dlm hidup adalah satu yang amat pedih. ak pun pernah mengalaminya. ttp setakat ini ak bersyukur kerana pemergian org tersayang itu hanya 2 minggu sahaja kerana ayah ku pergi menunaikan ibadah umrah dan ziarah. ak pun ingin ke sane tetapi tidak berkesempatan:(BELUM ADA REZEKI menurut ayah ku MASJID MEKAH & MADINAH telah banyk berubah struktur pembinaannya. dulu lain sekarang lain.... namun kewajipan menunaikan ibadah di sana tetap sama kerana itu ak sentiasa menyimpan cita-cita untuk ke sana...insyaAllah panjang umo ak juga ingin ke cne bersama family ku tersayg. sape nk ikut jommm..tp x thu lg bile masanya..hihi..

Semoga Allah memberikan peluang dan kesempatan untuk aku dan keluargaku menunaikan ibadah di tanah suci ini.

Renungan Buat Diri Yang Lupa


Assalamualaikum wmt wbh....sedikit renungan bersama.


TAZKIRAH : SOLAT DAN LIMA JENIS MANUSIA....


SUDAH lama kita bersolat, tetapi nampaknya keajaiban dan jaminan solat yang disebut Allah masih samar-samar dalam kehidupan kita.

Allah memberi jaminan dalam firman-Nya, bermaksud: “Sudah pasti berjaya orang mukmin iaitu orang yang khusyuk dalam solatnya.” (Surah al-Mukminun: 1,2)


Penulis mengajak remaja dan siapa saja bermuhasabah mengenai peringkat solat.

Bukannya konsep kejayaan dan cara hendak mencapai khusyuk, tetapi ada beberapa jenis dan golongan serta gaya bersolat di kalangan orang Islam yang semuanya akan mempengaruhi perangai dan cara hidup.

* Jenis Pertama

Hari ini, ramai umat Islam yang tidak bersolat, bahkan ramai juga yang tidak tahu hendak bersolat. Ada yang menafikan kewajipan solat, mereka jatuh kafir sebab itu kadangkala perangainya dengan si kafir tidak ada beza.

* Jenis Kedua

Orang yang melakukan solat secara zahir saja, malah bacaan pun masih tidak betul, taklid buta dan main ikut-ikut orang lain.

Jadi, golongan ini sekejap bersolat, sekejap tidak. Jika ada masa dan emosi baik, dia bersolat. Kalau sibuk dan ada program kenduri, pesta ria, berziarah, bermusafir, letih dan penat, dia tidak bersolat.

Orang ini jatuh fasik. Tidak belajar solat mahupun secara rasmi atau tidak rasmi. Ilmu mengenai solat ialah apa yang dipelajari ketika kecil dan tadika saja. Golongan ini tertolak, bahkan berdosa besar dan hidup dalam keadaan derhaka kepada Allah.

* Jenis Ketiga

Golongan yang melakukan solat cukup lima waktu, tepat ilmunya, faham setiap bacaan solat, Fatihah, doa Iftitah dan tahiyatnya, tetapi tidak dihayati dalam solat itu.

Fikirannya masih melayang mengingatkan perkara dunia tanpa menghayati solat. Golongan ini dikategorikan sebagai solat ‘awamul Muslimin’ dan jika dididik serta ditambah mujahadah (kesungguhan), dia akan berjaya dalam solat.

* Jenis Keempat

Golongan ini baik sedikit daripada golongan sebelumnya, tetapi main tarik tali dalam solatnya.

Sesekali dia khusyuk, sesekali lalai pula. Apabila teringat sesuatu dalam solatnya, teruslah terbawa-bawa, berkhayal dan seterusnya.

Apabila teringat Allah secara tiba-tiba, insaf dan sedarlah semula, cuba dibawa hati serta fikirannya untuk menghayati setiap kalimah dan bacaan dalam solat. Begitulah sehingga selesai solatnya.

Peringkat ini orang terbabit akan mula memasuki zon ‘memelihara solat’, tetapi masih belum seronok dengan solat.

* Jenis Kelima

Golongan yang melakukan solat tepat ilmunya, faham secara langsung bacaan dan setiap lafaz dalam solatnya.

Hati dan fikirannya tidak terbawa-bawa dengan keadaan sekeliling sehingga pekerjaan serta apa pun yang dilakukan atau difikirkan di luar solat itu tidak mempengaruhi solatnya..

Walaupun dia memiliki harta dunia, menjalankan kewajipan dan tugas keduniaan seperti perniagaan, semua itu tidak mempengaruhi solatnya. Hatinya masih dapat memuja Allah dalam solat. Golongan ini disebut orang soleh.

Sebenarnya banyak lagi peringkat solat, tetapi keterbatasan ruangan sekadar lima tahap ini rasanya sudah boleh muhasabah diri mengenai tahap solat yang kita lakukan.

Jika kita berada di peringkat satu, dua dan tiga, kita sebenarnya belum selamat dan mungkin solat tidak mampu mendapat jaminan Allah.

Ibadat solat boleh membangunkan jiwa dan iman, menjauhkan daripada yang buruk dan merungkai mazmumah (sifat keji), menanamkan mahmudah (sifat terpuji), melahirkan disiplin hidup dan akhlak yang agung. Semoga solat kita akan berlangsung sebagai mi’raj.
Wallahu a'lam

PERIBAHASA MILLENIUM

a35cec.jpgpunya susu, a35cfb.jpgdapat nama.
Maknanya: Macam mana keras bekerja pun, macam mana nya canggih idea kita
pun, last last, boss jugak yang dapat nama. Apakan tidak, kat dalam
management meeting, mana kita tau apa yang boss khabarkan kat ketua boss.

Melepaskan
a35d0b.jpgdidalam a35d1b.jpg[lift].
Maknanya: Helo! Kalau nak lepaskan penyakit atau kuman tu carilah tempat yang sesuai!
Jangan lah tempat awam yang ter-enclosed. Besar nya hamlau!

Seperti
a35d2a.jpgjantan dgn a35d3a.jpgbetina.
Maknanya: Dua orang yg pantang bertemu...asek nak
a35d4a.jpgaje.



Sepandai-pandai
a35d59.jpgterbang akhirnya ketaik jugak dia hinggap.
Maknanya: Orang kalau dah perokok tu...kalau dia berenti....akhirnya dia gerenti start balik punyer.


Sepandai-pandai
a35d69.jpgmelompat, tak pernah masok ke sukan a35d78.jpgOlimpik jua.
Maknanya: Jangan macam bagus....pasal yg macam bagus tu lah selalunya tak bagus.


Biar putih
a35d88.jpgjangan kuning a35d98.jpg.
Maknanya: Macam mana nya hensem ke, macho ke, hero ke, kalau gigi tu tak jaga,
kuning-berkarat, jangan lah eksen kental nak tackle pompan. Geli-geman di buat nya.


Kalau tidak ader
a35da7.jpgmasakan satu a35db7.jpgboleh bau busuk?
Maknanya: Ada orang kentotlah tu...



Seperti
a35dc7.jpgluperkan mamak kacang putih.
Maknanya: Orang yg tak sedar diri....tak kenang jasa baik orang yg muler-muler memfofularkan dia.



Ader
a35dd6.jpgdi sebalik a35de6.jpglain
Maknanya: Jgn sangka yg duduk sorang kat tempat sunyi tu sorang....check betul-betul, mesti ader
sorang lagi...... kat bawah ke....kat tengah ke...tengah baring ke....



Peribahasa: Biar mati anak jgn mati pucuk
Maknanya: Kalau dah mati pucuk camner nak dapat anak......bro!!!!



Sudah jatuh ditimpa
a35df5.jpg<-- Klassik siak!
Maknanya: Nasib malang yg tak agak-agak.




a35e05..jpgtak mancung, a35e15..jpgpulak yang mancung.
Maknanya: maknernyer . . maknernya................
Jgn nak tersengeh2 kat depan PC. Pi ah buat keje....

INDAHNYA NIKMATMU YA ALLAH

4:44 PM Posted by syafiqah 0 comments
Alhamdulillah ak panjatkan kepada Allah kerana akhirnya ak berjaya m'create blogku sendiri walaupun xsemacho org lain