masakn semalam n ari ni ,,,

cayalah ,,dh 2 ary kitorg x telan nasi ,,hihihi,,
bukn pe try nk diet hahaha..
sbb ak rase badan ak dh mcm di pam2,,
masak semalam hanya lah mee rebus

dr pg smpai petg kitorg mkn mee ni ,,,n mlm lak ak masak benjo ,,hihihi,,lapo beb,,x tahn makn mee je

ari ni lak pg2 td mkn cucur n ptg kitorg masak tomyam ,,dlm dilema antara nk mkn ngn nasi ataupun ngn bihun ,,so ak pun wt pilihan nk bihun ,,hihihi,,
so nilah hasilnye ,,,
ni tyme duk dlm periuk lg ,,baru pas masak,,
bihun yg telah di celur
dh siap hidang tuk dimakan ,,huhuhu
mee rebus verci terengganu ,,mmg cincai,tp best n mengeygkan ,,haha,,

tomyam pun sama resepi dr terengganu,,umah kitorg x guna perencah tomyam cuma guna resepi yg khas dr IJN,,,,tp tetap best,,,
ke dua2 resepi ni kak long ku yg masak ,,ak cuma tolong2 mane yg berkenaan , n tolong tgk n tolong mknan ,,hahaha

hidangan ari ini,,

ari ni ak n k,ayu p beli barang dapur kul 5 lebih ,,,klu org lain mesti beli pg2 kn ,,ak saje nk buat perubahan ,,beli petg2 ,,masak n terus mkn ,,klu sempat makn petg, mkn petg ,,klu x sempt ,,mkn mlm la jdnye ,,,,

ari ni rncang nk mkn nasi ngn kerabu ikan bilis je ,,,so p kedai n beli bhn2 tuk wt kerabu n brg2 dapur yg lain ,,,skali tgk ikan dlm tong cm segr bugar je ,,pe lg ,,terliur la ak ,,km beli la 4 ekor,,klu kert 2 jd 8 kn ,,so cukup la 2 tuk kami ber 3 ,,,,so lauk kami tuk ari ni dr 1 bertambh jd 2 ,,,

td x pasti kul bape baru ak balik ,,,smbil masak, smbil tgk tophost 2010,,x sedo dh mgrib,,,mknenye hidangn kami ari ni terpaksa lah mkn pada waktu mlm ,,hohoho
ikan goreng yg sedikit melecur ,,sbb ....hihihi
kerabu ikan bilis cri cef ayu ,,(dh lulus jd isteri ,,sape berkenan kt cef ayu sila msg kt sy ek ),,haha

td lak mase p beli brg2 2 k,ayu mengidam nk mkn koktel(x tau la eja betul ke x ) lak..so p la beli brg2 tuk buat bnde alah 2 ,,, jeng3
,,jeng3,,inilah sahaja mknan kami ber 3 tuk ari ni

tq Allah

selama 3 tahun kt UKM ni dh mcm2 bnde alah yg ak telah lakukan n alhamdulillah berjaya ak lalui ,,huhu,,,
tp yg x bleh blah ialah tahun 3 sem 2 kami semua wajib menyiapkan latihan ilmiah,,,adoi ,,,dh la ak ni jenis yg x bape pndai nk karang2 best2,,,so terpaksa lah perh otak ku ni tuk menyiapkan projek ilmiah 2,,,alhamdulillah pada 17/5 berjaya gk ak hnto pada penyelia ak ,,iaitu prof dr, Redzuwan Yunus,,,tq ustaz kerana sanggup melayan kerenah ak yg macam2 ni sehingga berjaya menyiapkan projek ku yg x seberapa ni ,,,hihihi

pelbagai versi frame ,,hahaha
ni lak penghargaan ak
PENGHARGAAN

بسم الله الرحمن الرحيم
Alhamdulillah, segala puji hanya bagi Allah Tuhan yang Maha Pemurah dan Maha Pengasih terhadap hamba-hambaNya. Syukur dipanjatkan ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah rahmat dan InayahNya dapat juga saya menyiapkan tugasan saya iaitu Projek Ilmiah dengan jayanya. Projek Ilmiah ini adalah sebahagian daripada kursus-kursus yang wajib diambil oleh setiap pelajar dan ianya sebagai syarat untuk mendapatkan Ijazah Sarjana Muda Pengajian Islam.

Jutaan terima kasih diucapkan khas kepada Prof. Madya Dr. Redzuwan bin Yunus iaitu selaku penyelia saya kerana telah banyak member tunjuk ajar, bimbingan, sokongan, teguran, dan nasihat yang berguna kepada saya dalam menyempurnakan Projek Ilmiah saya ini. Saya kira, tanpa pertolongan dan budi bicaranya tidak mungkin kejayaan ini dapat dicapai.

Sekalung penghargaan juga diucapkan kepada keluarga saya terutama ayahanda tersayang iaitu Said bin Mat Isa dan bonda tercinta Siti Rabiah binti Setia diatas segala pengobanan dan bantuan yang diberikan kepada anakanda. Tidak lupa juga penghargaan diucapkan kepada semua adik beradik saya Kak Long, Kak Na, Asma’, Afif, Muaz, Ateh dan adik Ammar. Terimalah lafaz kasih sayang dan ucapan terima kasih yang tidak terhingga di atas doa, semangat dan doronganyang telah kalian berikan sepanjang menyiapkan Latihan Imiah ini.

Tidak ketinggalan juga ucapan terima kasih ditujukan khas buat rakan-rakan seperjuangan yang telah banyak membantu Gee, Azima, Asmah, Shasha, Kak Ros, huda, Nana, Kak Ayu dan semua rakan-rakan di Jabatan Dakwah dan Kepimpinan UKM kerana banyak membantu member perangsang sepanjang berada di UKM ini. Sesungguhnya pengalaman bersama kalian tidak mungkin dapat dilupakan hingga ke akhir hayat dan semoga persahabtan kita berpanjangan. Segala jasa baik kalian diiringi dengan ribuan doa dalam menempuhi liku-liku perjalanan kehidupan ini.

Akhirnya saya ingin mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada semua kakitangan Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) terutamanya En Rosli bin Wahab dan semua kakitangan di Bahagian Dakwah kerana sudi bekerjasama memberi maklumat kepada saya untuk tugasan ini. Semoga Allah s.w.t membalas segala jasa yang dihulurkan dengan ganjaran yang setimpal serta menempatkan kalian dikalangan orang-orang yang bertakwa, Insyaallah.

Akhir kalam, segala yang baik itu datangnya dari Allahs.w.t. dan segala kelemahan itu datangdaripada pengkaji itu sendiri. Semoga segala usaha murni yang dilakukan ini akan diterima oleh Allah s.w.t sebagai ibadah dan semoga ianya mendatangkan keberkatan didunia dan akhirat. Sekian, terima kasih

UMMU SYAFIQAH BINTI SAID
Jabatan Pengajian Dakwah dan Kepimpinan
Fakulti Pengajian Islam
Universiti Kebangsaan Malaysia

dn yang last ak nk tunjuk Orang Asli kt korang yg sudi bace blog ak ,,,,xclusif hanya di blog ak ,,hahaha





ni semua Orang Asli di Terengganu...depa sume dh Islam,,tp penghayatan depa 2 kurang lg ,,sesiapa yang rase dri de kelapangan leh la wt amal tuk jd Penggerak Masyarakat Orangg Asli sebagai pembimbing Orang Asli d perkampingan mereka ....

tq Allah kerana telah memberi ak kesihatan yg baik, kecerdasan otak tuk berfikir ,,dan menjadikan ak manusia yang normal tuk menyiapkan Latihan Ilmiah ak ni,,,,amin

mknan mlm td 19/5/2010

10:46 AM Posted by syafiqah 0 comments
mknan mlm td simple je ,,,tp best gile ,,,,tp x la smpai jd gile,,haha.. sup ayam yg best
lauk yg paling best ialah lauk ni ,,tiada tandingan ,,hahaha

air mlm td, air sirp ,,ak lupa nk amik gmbo,,,sbb sirap 2 x sedp n air yg ak buat 2 pun jd la x sedap... so x bersemangt nk buh dlm ni ,,kt sume mknan jd x sedap,,,hahaha

Gembala Kambing yg Tak Sengaja

Suatu hari datang seorang cendekiawan kristian, yang ingin menguji keagungan dan kebenaran Tuhan yang disembah. Cendekiawan itu berjumpa dengan raja negara tersebut dan meminta kebenaran untuk berdebat dengan| penduduk-penduduk di negara itu.
Pertaruhan yang telah ditetapkan oleh cendekiawan itu adalah,jika dia dikalahkan, dia beserta seluruh ahli keluarganya akan memeluk Islam.Sebaliknya jika dia menang, raja hendaklah memberi dia kekayaan dan kebenaran menyebarkan agamanya di situ. Dan syarat terpenting perbahasan ialah menggunakan bahasa isyarat. Kemudian raja pun bertitah mengumumkan pertandingan tersebut kepada rakyat dan barangsiapa yang kalah, dia akan dikenakan hukuman yang berat. Setelah hampir waktunya, muncullah seorang pengembala kambing Islam yang ingin membela agamanya. Dengan berat hati,raja membenarkan kerana tiada siapa lagi yang berani menyahut cabaran itu. Pada hari pertandingan, rakyat berkumpul di padang yang luas dan gembala kambing didudukkan bertentangan dengan cendekiawan kristian. Bermulalah soalan, cendekiawan menunjukkan satu jari kepada hadirin.

Gembala kambing pula menunjukkan dua jarinya pada hadirin. Dan jawapannya betul.Cendekiawan pula menunjukkan dua jari pula dan gembala kambing menunjukkan lima jari, jawapannya juga betul.Kemudian, cendekiawan menunjukkan lima jari, gembala kambing menunjukkan enam jari. Betul juga! Raja mula berfikir, hebat juga gembala kambing ini.
sekadar gambar hiasan

Cendekiawan yang tidak berpuas hati, membuat bulatan pada hadirin dengan tangannya, kemudian gembala kambing menunjukkan penumbuk tangannya.Betul lagi... Lalu cendekiawan tersenyum puas hati. Cendekiawan mengeluarkan pedang dan halakan ke langit. Gembala kambing pula mengeluarkan pisau kontotnya, lalu dijunamkan ke bumi. Betul! Lalu cendekiawan menepuk tangan.

Cendekiawan kemudiannya menunjukkan seekor ayam ditangan dan gembala kambing menunjukkan telur ayam ditangan. Betul... Maka tamatlah sesi perdebatan.Raja amat berpuas hati dengan kepandaian gembala kambing. Cendekiawan itu mengadap raja, untuk menunaikan janjinya. Raja bertanyakan soalan dan jawapan perdebatan antara cendekiawan dan gembala kambing. Cendekiawan pun mula bercerita...

Sungguh hamba akui kebesaran Tuhan, sehingga rakyat tuanku dapat menjawab dengan baik sekali. Sebenarnya soalan hamba, tunjuk satu jari bermakna adakah kalimah syahadah cuma yang pertama sahaja? (Asyhaduallah ilaha illallah...) Jawapan yang diberikan gembala kambing, dua jari.Jawapannya betul kerana sambungannya, (wa asyhaduan namuhammadarrasullullah)

Hamba tunjukkan dua jari, bermakna adakah rukun islam ada dua? Gembala kambing memberi jawapan, lima. Betullah... Bila hamba tunjukkan lima jari,maksudnya adakah islam setakat itu sahaja? Jawapan yang diberikan enam jari, sebab rukun iman ada enam

Bulatan pula bermakna siapa yang jadikan bumi? Gembala kambing |menjawab penumbuk, betullah sebab Allah yang Maha Berkuasa. Bila hamba |mengeluarkan pedang dan menunjuk ke langit, gembala kambing mengeluarkan pisau kontotnya dan menjunamkan ke bumi. Betullah... kerana Allah yang jadikan langit dan bumi.

Ayam tu sebenarnya soalan bonus... apakah asal usul kejadian ayam itu Jawapannya telur... betullah...Sesungguhnya hamba amat berbesar hati dan akan mendalami islam sepenuhnya, serta menyebarkannya

Raja tersenyum gembira mendengar soalan dan jawapan tersebut.Kemudiannya gembala kambing dipanggil untuk mengadap Raja, maka diberikan ganjaran yang telah dijanjikan. Dan bertanyalah Raja akan rahsia gembala kambing tersebut, adakah soalan itu dah bocor? Gembala kambing pun bercerita...

Hamba sungguh tak puas hati betul dengan orang Kristian yang sombong itu.Dia tunjuk satu jari, maknanya dia nak kambing hamba satu. Jadi hamba menjawab, dua pun hamba boleh bagi. Dia tunjuk dua maknanya dia nak lagi dua pulak! Nak empat la maksudnya. Dan hamba jawab lima pun boleh.Kemudian dia tunjuk lima, maknanya takkan lima jea...? Oklah hamba boleh bagi enam pada dia.

Lepas tu dia tunjuk bulatan, maknanya dia nak semua kambing hamba.Hamba pun tunjuklah penumbuk. Pas tu dia keluarkan pedang, wah wah... dia ingat orang kaya je ada pedang. Hamba pun tunjuk pisau kontot hamba.Sekurang-kurangnya hamba ada juga.

Kemudian dia tunjuk ayam pulak!Amboi... mentang-mentanglah dia kaya, selalu makan ayam... Hamba pun mampu... walaupun hanya telur ayam. Tapi patik tetap bersyukur, kerana dia dah sedar dan nak peluk islam, sekurang-kurangnya dia takkan sombong dan bongkak lagi...Tergelak besar Raja mendengar penjelasan gembala kambing tersebut. Sungguh besar keagungan Tuhan... walau dengan cara apa sekalipun islam dicabar dan dihina, Islam akan tetap terbela

masakan tuk pengisian pert pada 18.5.2010,,haha

4:27 PM Posted by syafiqah 0 comments
air dr cef nazuha
sayur goreng jugak dr cef nazuha
yang paling penting ,,tumis bilis daripada cef nazuha ,,yg telah lama kitorg tunggu2,,huhu
telur goreng yg hmpir2 meragut nyawa die sendri,,kerana hmpir hangit ,,haha
nasi minyk khas dr cef saadah ,,haha
ni dh lupa sape yg masak ,,huhu

About kentut and why busuk

4:08 PM Posted by syafiqah 0 comments

Ini bukan lawak. Ini kenyataan! Tapi nak tergelak pecah perut

S: Dari mana datangnya gas kentut?

J: Gas ini datangnya dari beberapa punca: udara
yang dihirup, udara yang meresap ke perut dari
darah, gas yang terhasil dari reaksi kimia dalam
perut dan gas yang dihasilkan oleh bakteria yang
tinggal dalam perut.

S: Apakah yang membuatkan kentut busuk?

J: Bau kentut yang terdiri dari sejumlah campuran
gas hidrogen sulfida dan mercaptan. Lebih banyak
pengambilan diet yang terdiri daripada sulfur, lebih
banyak sulfida dan mercaptans akan dihasilkan
oleh bakteria dalam perut dan lebih busuk bau
kentut. Contoh: telur rebus. Kekacang akan
menghasilkan kentut kurang busuk tetapi dalam
jumlah yang besar.

S: Kenapa kentut menghasilkan bunyi?

J: Bunyi terhasil disebabkan getaran di pembukaan
dubur. Kekuatan bunyi bergantung kepada
kelajuan pelepasan gas dan keketatan otot di
dubur. Bunyi kentut bukan terjadi disebabkan
penggeleparan (flapping) pepipi punggung. Ini
adalah suatu kesilapan.

S: Kenapa kentut yang busuk selalunya lebih
panas dan senyap daripada kentut biasa?

J: Kebanyakkan kentut ialah dari hirupan udara
yang terdiri dari nitrogen dan karbon dioksida. Oksigen
pula diserap sebelum mencapai pembukaan dubur.
Gas ini tidak berbau walaupun melalui bahagian
yang kotor didalam perjalanannya ke pembukaan
dubur. Ianya keluar dalam bentuk seperti bebola
(bubbles) yang besar dalam suhu tubuh.
Seseorang boleh mencapai bunyi yang baik
(pitching tak lari) dengan cara ini. Suatu lagi ialah
kentut yang dihasilkan oleh tindakan bakteria.
Pembiakan dan proses penghadaman oleh
bakteria menghasilkan haba dan pelbagai jenis
gas tak enak. Bebola gas yang dihasilkan lebih
kecil, panas dan mempunyai kandungan hasil
proses tadi yang busuk yang lebih tinggi. Inilah
yang dinamakan kentut yang nakal, panas, Silent-
But-Deadly, jumlah yang terlalu kecil untuk
menghasilkan bunyi tetapi mempunyai bau yang
hebat.

S: Berapa kali seseorang itu kentut sehari?

J: Secara puratanya, seseorang boleh
menghasilkan setengah liter gas kentut sehari yang dibahagikan
kepada lebih kurang empat belas kentut sehari.
Walaupun agak sukar untuk menyukat isipadu
kentut yang dihasilkan, mengira bilangan kentut
dalam sehari adalah lebih mudah.

S: Berapa lama tempoh yang diambil untuk kentut
kita dihidu oleh orang lain?

J: Kentut tersebar bergantung kepada faktor
atmosfera seperti kelembapan, suhu, kelajuan
angin dan arahnya, berat molekul kentut itu dan
jarak antara pengeluar dan penerima. Jika tidak
dikesan dalam tempoh beberapa saat, ianya akan
hilang ke persekitaran. Namun ianya terkecuali
jika perlepasan dilakukan dalam ruang yang kecil
dan tertutup seperti di dalam lif, kereta atau bilik
yang kecil. Tempat-tempat ini menghalang
penyerapan ke persekitaran dan akan kekal
berbau untuk tempoh yang agak lama sehingga
diserap oleh dinding-dinding. Kenapa ada sela
masa 13-20 saat antara pelepasan dan
pengesanan bau oleh hidung? Sebenarnya kentut
berbau semenjak ianya keluar lagi, tetapi
mengambil masa beberapa ketika untuk dihidu
oleh pengentut itu sendiri. Jika kentut boleh
bergerak dengan kelajuan bunyi, maka kita boleh
bau pada masa yang sama kita kentut.

S: Adakah benar sesetengah orang tak pernah
kentut?

J: Tidak benar selagi mereka hidup. Manusia juga
kentut sejurus selepas mati.

Pengemis Buta Dan Rasulullah SAW

SEMOGA BERMANFAAT


Di sudut pasar Madinah ada seorang pengemis Yahudi buta yang setiap
harinya
selalu berkata kepada setiap orang yang mendekatinya,
Wahai saudaraku, jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu
pembohong,
dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya maka kalian akan
dipengaruhinya.

Namun, setiap pagi Muhammad Rasulullah SAW mendatanginya dengan membawakan
makanan,
dan tanpa berucap sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapkan makanan yang
dibawanya
kepada pengemis itu sedangkan pengemis itu tidak mengetahui bahwa yang
menyuapinya
itu adalah Rasulullah SAW. Rasulullah SAW melakukan hal ini setiap hari
sampai beliau wafat.

Setelah wafatnya Rasulullah SAW, tidak ada lagi orang yang membawakan
makanan setiap
pagi kepada pengemis Yahudi buta itu. Suatu hari sahabat terdekat
Rasulullah SAW yakni
Abubakar RA berkunjung ke rumah anaknya Aisyah RA yang tidak lain tidak
bukan merupakan
isteri Rasulullah SAW dan beliau bertanya kepada anaknya itu,Anakku,
adakah kebiasaan
kekasihku yang belum aku kerjakan?

Aisyah RA menjawab,Wahai ayah, engkau adalah seorang ahli sunnah dan
hampir tidak ada
satu kebiasaannya pun yang belum ayah lakukan kecuali satu saja.
Apakah Itu?, tanya Abubakar RA.
Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke ujung pasar dengan
membawakan
makanan untuk
seorang pengemis Yahudi buta yang ada disana, kata Aisyah RA.

Keesokan harinya Abubakar RA pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk
diberikan kepada
pengemis itu. Abubakar RA mendatangi pengemis itu lalu memberikan makanan
itu kepadanya.
Ketika Abubakar RA mulai menyuapinya, sipengemis marah sambil menghardik,
Siapakah kamu?
Abubakar RA menjawab,Aku orang yang biasa (mendatangi engkau).
Bukan! Engkau bukan orang yang biasa mendatangiku, bantah si
pengemis
buta itu.

Apabila ia datang kepadaku tidak susah tangan ini memegang dan tidak
susah mulut ini mengunyah.
Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapiku,
tapi terlebih dahulu dihaluskannya makanan tersebut,
setelah itu ia berikan padaku, pengemis itu melanjutkan perkataannya.

Abubakar RA tidak dapat menahan air matanya, ia menangis sambil berkata
kepada pengemis itu,
Aku memang bukan orang yang biasa datang padamu. Aku adalah salah
seorang
dari sahabatnya,
orang yang mulia itu telah tiada. Ia adalah Muhammad Rasulullah SAW.

Seketika itu juga pengemis itu pun menangis mendengar penjelasan Abubakar
RA, dan kemudian berkata,
Benarkah demikian? Selama ini aku selalu menghinanya, memfitnahnya,
ia tidak pernah memarahiku sedikitpun,
ia mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi, ia begitu mulia....


Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya bersyahadat di hadapan Abubakar RA
saat itu juga
dan sejak hari itu menjadi muslim.

Nah, wahai saudaraku, bisakah kita meneladani kemuliaan akhlaq Rasulullah
SAW?
Atau adakah setidaknya niatan untuk meneladani beliau?
Beliau adalah ahsanul akhlaq, semulia-mulia akhlaq.

Kalaupun tidak bisa kita meneladani beliau seratus persen, alangkah
baiknya kita berusaha
meneladani sedikit demi sedikit, kita mulai dari apa yang kita sanggup
melakukannya.

Sebarkanlah riwayat ini ke sebanyak orang apabila kamu mencintai
Rasulullahmu...

Sadaqah Jariah salah satu dari nya mudah dilakukan, pahalanya?
MasyaAllah....macam meter taxi...jalan terus.


Sadaqah Jariah - Kebajikan yang tak berakhir.

1. Berikan al-Quran pada seseorang, dan setiap dibaca, Anda mendapatkan
hasanah.

2. Sumbangkan kursi roda ke RS dan setiap orang sakit menggunakannya, Anda
dapat hasanah.

4. Bantu pendidikan seorang anak.

5. Ajarkan seseorang sebuah do'a. Pada setiap bacaan do'a itu, Anda dapat
hasanah.

6. Bagi CD Quran atau Do'a.

7. Terlibat dalam pembangunan sebuah mesjid.

8. Tempatkan pendingin air di tempat umum.

9. Tanam sebuah pohon. Setiap seseorang atau binatang berlindung
dibawahnya, Anda dapat hasanah.


Anda dapat hasanah sampai hari Qiamat.

Aminnnnnn...

holiday ke Indon

11:08 AM Posted by syafiqah 0 comments
bukan ak yng p Indon,,ak x penh lg jejak kaki smpai ke Indon ,
maklumat ni ak dapt dari kwan ak yg foward email ni,,,,
tp mmg menggelikan ,,ak post kt cni sbb nk suh korng bace ,,kt2 de lg yg x penh dpt email ni ,,,,

entry ni ak copy 100% daripada email 2,,x de tokoh tmbah ,,sbb hal2 gni ak takut nk tokok tmbah ,,kt ak yg terkena ,,
ni cuma pengajaran je tuk kwn2 ak

PESANAN,

KEPADA SESIAPA YANG BERHAJAT UNTUK BERCUTI KE INDONESIA DI NASIHATKAN SUPAYA TIDAK MAKAN DI GERAI-GERAI TEPI JALAN ATAU DI PASARAYA.

PERINGATAN SUPAYA TIDAK MEMESAN NASI GORENG CAMPUR / GILA , BAKSO SAPI DAN SATE KERANA TERDAPAT CAMPURAN BABI DAN TIKUS. DI INDONESIA SAPI A.K.A LEMBU DAN AYAM MAHAL SO

DIAORANG GANTIKAN DENGAN DAGING BABI DAN TIKUS.


Pada mereka yang pernah pergi Indonesia ...korang sure ke yang korang makan tuh ayam goreng? Hehehe ..???
Betul ke, macam tak percaya gitu???????
Di beberapa tempat di Indonesia tikus sawah ada yang dimakan?
Kalau tidak ingin memakannya di interview aje dulu dagingnya?
Tetapi yang paling membedakan adalah struktur tulangnya, tiap binatang mah beda maka nya harus belajar anatomi tikus, ayam dll


Hati-hati... ...kelihatannya seperti daging ayam....?



TIKUS!!!!

Dibakar utk menghilangkan bulu... ?
Dicuci sebelum dimasak.....

Dipotong-potong sehingga menyerupai
potongan daging ayam.......

Persiapan utk di goreng....

Sebelumnya diberi bumbu....



Mirip daging ayam?kaaaaaaaaaannnnnnnn
Waspadalah.. ..waspadalah. ..

bihun sup oh bihun sup

10:20 AM Posted by syafiqah 1 comments
dh 2 ary kami mkn bhun sup ,,,bihun sup ni adalah sebagai ganti kepada beras kami yg sudah kehabisan stok,,,alhamdulillah masih de bihun ,leh la kami mkn bihun tuk kenygkn pert kami ,,,,cmne la org afrika yg x mkn 2 ,,mesti lapar thap gaban diorg ,,cian kt diorg,,:(

ari ni x tau la nk mkn pe ,,beras n bihun sume sa hbis ,gandum je yg de,,,ikan,ayam pun de lg blom masak lg ,,,ak mesti kena buli seseorang suh tolong belikan beras tuk kami mkn ary ni ,,hihi,,2 pun klu die nk tolong ak beli,klu die x nk, terpaksalah ak membulikan diriku tuk p beli beras,,

PRAKTIKAL PERKAHWINAN YANG DIAMALKAN OLEH UMAT ISLAM MALAYISA

1. Perhubungan bermula dengan berkawan atau persahabatan di antara lelaki dan wanita. Ia boleh jadi bermula sebagai kawan sekelas atau kawan sekerja dan sebagainya.
2. Tertarik dan muncul perasaan suka kerana selalu berjumpa, bersama, tergoda oleh kecantikan wanita atau kekacakan lelaki tersebut.
3. Jika wujud perasaan sayang, barulah boleh menerima pasangan tersebut dan mula membuat hubungan lebih serius serta melakukan perkara lebih mesra juga “berat” seperti menonton wayang atau makan malam bersama.
4. Perhubungan akan lebih mesra. Pasangan akan lebih mengambil berat dan mengucapkan kata-kata cinta dan sayang.
5. Meluah isi hati dan perasaan kepada pasangan masing-masing untuk mendapatkan reaksi serta keputusan rasmi.
6. Diterima atau ditolak.

TEORI PERKAHWINAN ISLAM

9:03 PM Posted by syafiqah 0 comments

1. Berlakunya usaha meminang wanita, sama ada menggunakan utusan, orang tengah atau diri sendiri.
2. Ketika seseorang wanita dipinang, lelaki lain diharamkan untuk masuk meminang.
3. Berkenalan dan berta’aruf pun berlaku hanya SETELAH peminangan (menyatakan hasrat untuk berkahwin) kepada pihak wali atau wanita yang dihajatkan.
4. Setelah melihat wajah, menyelidiki latar belakang agama serta peribadi wanita tersebut, maka masing-masing mula berkenalan dan saling mengenali.
5. Membuat keputusan dengan didasari maklumat yang dimiliki dan melakukan solat ISTIKHARAH.
6. Menyatakan keputusan apakah “Berkenan atau tidak berkenan?”
7. Jika tidak berkenan, maka perlu berpisah, menolak serta memutuskan peminangan dengan baik tetapi masih memelihara hubungan ukhuwah.
8. Jika berkenan dan kedua-duanya bersetuju untuk berkahwin, maka pasangan dan keluarga menetapkan mas kahwin serta tarikh perkahwinan.
9. Tiada senggang waktu yang lama di antara persetujuan untuk berkahwin (pertunangan) dengan waktu akad nikah kecuali sekadar member peluang bagi mengumpulkan mas kahwin.
10. Berkahwin apabila mas kahwin sudah cukup dan akad nikah pun berlangsung.
11. Bermulalah hidup sebagai sepasang suami dan isteri.
12. Suami dan isteri perlulah saling mencintai, memahami dan bertakwa kepada ALLAH.
13. Bercinta hanya selepas kahwin.

- cucur.. tp kg ak panggil jeput ,,hihi-

ari ni tiba lah masa untuk ak n yg lain kemas barg tuk kosongkn bilik.

tegh2 kemas barg 2 sempat lg ak menyediakan bhan tuk buat cucur,,n jd la aduanan cucur td ,,,

,,mak ak ajr, lpas adun x leh masak terus ,,kena tggu dulu ,,,so tggu la jp ,,,n ak tgk dh de kelainan,,huhu,,,x sabar lak ak nk mkn hasil tgn ak ,huhu


lpas gamdum ak 2 cntik ,,ak pun pe lg ,,goreng la ,,,tp bukn goreng dlm kuali,,,dlm,,,, lu pk la sndri bro ,,,,,,hahahaha


goreng n mkn ,,nyum2,,,ni saje tuk mknan srpan kami ari ni ,,,,

tiba lah giliran tuk lunch ,,,,masakan yg simple ,,kah3,,jeng3
special dri ku ,,kah3... bukan pe ,,ak mmg x nk mkn da megi ni ,,sbb baru je ak mkn ,,,ak masak megi ni pun sbb keciankn k,ayu ,,dia kepingin nk makan megi,, dh la ptg ni die nk balik umah ,,so ak msak la ,,untuk puaskan hajat die ,,penting 2 ,,huhuhu

meronggeng mlm td

12:40 PM Posted by syafiqah 2 comments
korg mesti pk bukn2 kn ,,

mlm td kami ber3 p PKNS naik taxi je maklumlah ak de moto je klu naik moto ber 3 hncus la moto ak 2 ,,hahaha,,,

sebenarnya mlm td p PKNS sbb k,ayu nk beli kn hadiah tuk bfdat mak die ,,so alang2 g PKNS kitorg g teroka kedai SYABAB...huhu,,pe lg ,,klu da teroka 2 mesti de la habuan SYABAB dri kami ,,hik3,,,,kitorg ni lak hantu buku ,,pntang nmpk buku best ,,beli je la ,,huhu,,tp sblum kami beli 2 ,,ak dh cek kt nternet ,,hihi,,ni lah buku yang telah selamat d beli oleh kami



buku kanak2 2 untuk ank buah ak ,,,

-best punyoo-

11:45 AM Posted by syafiqah 2 comments
dh lame ak x menbebel kt cni ,,rindu plk nk coretkan ,,,,bukn sebb pe lame x tulis ,,sbb bz duk memasak kt bilik ,,hahaha,,

2 ary kitorg mkn nasi berlaukkn lauk yng sama ,,tp bhn yang berbeza,,

mknan yg kitorg masak ni simple je ,,mklumlah msak dalm rice cooker je ,,haha,,

2 pun kitorg curi2 masak,,almaklumlah duk hostel ,mene leh masak sesuka hati...

tp kan adik sebelah bilik kitorg ni ,,tiap2 ary die msak ,,dah la bau smpai leh meresp masuk bilik ak ,,x tahan beb ,,,goyah iman bau die ..haha

last2 kitorg pun masak gk ,,,tp kitorg masak dh d akhir sem ,,,boleh d terima lgi la kesalahan yg kitorg buat ni ,,hak2(xnk ngaku wt salah)ampun kak felo..(*_*)

lauk2 nye ialah ,,jeng3.....khas dripada cef yg x diiktiraf ,,haha,,,

lauk ari pertama ,bersama bahan2 masakannya,huhu


bahan2nya,(",)

inilah jasilnya,,huhu


ari ke 2 lak ,,kitorg masak msakan yng same gk ,,cuma yeng berbeza,,sup syur 2 dh ditambah ngn cendawan ,,lg best,,dh la ari ni ari khamis ,,pose lak 2,,,kitorg masak kul 6,,so compem la x smpat masak sume lauk2 kitorg,,,so kitorg ,,,masakkn sume,, berbuka ngn mknan ringan ,,solat n berbuka ngn mknan yg dimasakkan td ,,huhu







air berbuka ,,huhu
kenyang x terkata ,,sume lauk pauk hbis kami bedal..dh kenyg ,,bace doa ,,duk elax2 ,,bergosip seketika ,,hahaha